Nauji prekių ženklai: ar bus galima įregistruoti skonį ar kvapą?

Dažniausiai prekių ženklai mums asocijuojasi su įmonės, produkto ar paslaugos pavadinimu, logotipu. Tačiau prekių ženklai neturėtų būti suprantami taip siauriai.

Prekių ženklo teisinė apsauga gali būti taikoma ir 3D objektams (pavyzdžiui, gaminio vaizdui), spalvoms ar spalvų deriniams. Taip pat kaip prekių ženklai yra saugomi garsai, pavaizduoti pateikiant muzikos natas. Prieš ketverius metus Europos Sąjungos Teisingumo Teismas patvirtino, kad „Apple“ reprezentacinės parduotuvės (angl. flagship store) įrengimą vaizduojantis piešinys gali būti registruojamas kaip prekių ženklas.

Artimiausiu metu prekių ženklų rūšių ratas dar labiau išsiplės.

Naujasis prekių ženklų reguliavimas

2017 m. spalio 1 d. Europos Sąjungoje įsigaliojo naujasis ES prekių ženklų reglamentas, taikomas ES prekių ženklams. Paraleliai buvo priimta ir nauja ES prekių ženklų direktyva, kuri turi būti įgyvendinta valstybėse narėse iki 2019 m. sausio 14 d. Lietuvoje direktyva įgyvendinama keičiant Prekių ženklų įstatymą. Jo naujos redakcijos projekto pateikimas įtrauktas į šios dienos Seimo darbotvarkę. Jeigu įstatymo priėmimas vyks sklandžiai, naujoji redakcija įsigalios 2019-ųjų metų sausio mėnesį.

Ženklų nereikės pavaizduoti grafiškai

Vienas svarbiausių prekių ženklų reguliavimo pakeitimų yra tai, jog atsisakoma reikalavimo pavaizduoti prekių ženklą grafiškai. Iki šiol, registruojant tiek ES, tiek nacionalinį ženklą buvo privaloma teikti jo grafinį vaizdą. Dabar ženklą galima pavaizduoti bet kokia forma, kurią galima pateikti prekių ženklų registre taip, kad jį būtų galima aiškiai ir tiksliai nustatyti. Kitaip tariant, ženklas turi būti vaizduojamas naudojant visuotinai prieinamas technologijas ir toks vaizdavimas turi būti aiškus.

Atsiranda naujos ženklų rūšys

Toks reguliavimo pakeitimas sudaro galimybes registruoti naujas prekių ženklų rūšis: garsus, kurie dabar gali būti pateikiami garso failo formatu, judančius ženklus (angl. motion marks), vaizdo ir garso derinius (angl. multimedia marks), hologramas.

Naujieji teisės aktai taip pat išskiria pozicinį prekių ženklą (t.y. ženklą, nurodantį gaminio vietą, kurioje jis tvirtinamas ar pateikiamas) bei ženklą, sudarytą iš raštų (angl. pattern mark).

Šis prekių ženklų rūšių sąrašas nėra išsamus. Naujosios teisės aktų nuostatos yra suformuluotos laikantis technologinio neutralumo principo. Jose nėra įvardinamos nei konkrečios technologijos, nei formatai, kokiais prekių ženklai gali būti atvaizduoti. Tai reiškia, jog atsiradus technologijoms, kuriomis bus galima užfiksuoti skonį, kvapą ar kitokį žymenį, atskiriantį vienas prekes ar paslaugas nuo kitų, ir jį įtraukti į registrą, tokius objektus taip pat bus galima registruoti kaip prekių ženklus.

Namų darbai

Pakeitus reglamentavimą, atsiras ir kitų naujovių, pavyzdžiui, pasikeis prekių ženklų registravimo procedūra, taip pat šiek tiek padidės su registravimu susiję mokesčiai. Tačiau tiek dabar, tiek vėliau prieš kreipiantis dėl prekių ženklo apsaugos būtina atlikti namų darbus, padedančius užsitikrinti, jog prekių ženklo apsauga atitiks jūsų poreikius.

 

Giedrė Rimkūnaitė-Manke yra advokatų kontoros GLIMSTEDT advokatė, ekspertė. Giedrė vadovauja GLIMSTEDT intelektinės nuosavybės, technologijų, žiniasklaidos ir komunikacijų teisės bei duomenų apsaugos praktikoms, yra projekto „GLIMSTEDT jaunam verslui“ iniciatorė.

Užsisakykite svarbiausias naujienas