ES investicijos UAB „DEVOLD“ energetiniam efektyvumui
Advokatų kontoros „Glimstedt” klientė UAB „DEVOLD” įgyvendina projektą „Atsinaujinančios energijos išteklių diegimas UAB „DEVOLD“ ga…
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT)[1] išaiškino, kokie duomenys atitinka „įtikinamų duomenų“ kriterijų sprendžiant, ar yra pagrindas pašalinti galimai konkurenciją ribojantį susitarimą viešajame pirkime sudariusius tiekėjus. LAT taip pat priminė perkančiosios organizacijos pareigas priimant tokio pobūdžio sprendimą.
Perkančioji organizacija pašalino tiekėją iš viešojo pirkimo procedūros dėl įtarimų, jog jis derino savo veiksmus su kitomis pirkime dalyvavusiomis įmonėmis ir siekė iškreipti konkurenciją tarp pirkimo dalyvių. Toks įtarimas perkančiajai organizacijai kilo dėl vienodų klaidų ir redakcinių panašumų šių įmonių pateiktuose pasiūlymuose.
Iš konkurso pašalintas tiekėjas nusprendė ginčyti tokį perkančiosios organizacijos sprendimą teisme teigdamas, kad nėra įtikinamų duomenų, pagrindžiančių jog jis, siekdamas iškreipti konkurenciją konkurse, su kitais tiekėjais yra sudaręs kokius nors susitarimus.
Byla pasiekė LAT, kuris patikslino, kokie duomenys laikytini „įtikinamais“ pagrįsti sprendimą dėl galimai konkurenciją ribojantį susitarimą sudariusių tiekėjų pašalinimo iš konkurso.
Sutartais viešųjų pirkimų pasiūlymais (angl. bid rigging) paprastai vadinami slapti konkurentų susitarimai dėl dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose nekonkuruojant dėl kainos, kokybės ar užkertant kelią į pirkimus patekti naujiems dalyviams ir taip siekiant didesnio pelno. Dėl susitarimo gautas papildomas pelnas vėliau gali būti paskirstomas tarp susitarimo dalyvių, pvz. pirkimo laimėtojui išmokant pinigų kitiems susitarimo dalyviams subrangos ar konsultavimo sutarčių pagrindu. Tokių susitarimų dalyviai keičiasi komerciškai jautria informacija ir kitaip derina savo veiksmus dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose.
Paprastai susitarimai viešuosiuose pirkimuose pasireiškia tokiais veiksmais:
Sutartų viešųjų pirkimų požymiai gali būti šios aplinkybės:
Pagal VPĮ, perkančioji organizacija pašalina tiekėją iš pirkimo procedūros, jeigu jis su kitais tiekėjais yra sudaręs susitarimų, kuriais siekiama iškreipti konkurenciją atliekamame pirkime ir perkančioji organizacija dėl to turi įtikinamų duomenų[2].
Pasak LAT, priešingai negu sprendžiant dėl profesinį pažeidimą padariusio tiekėjo pašalinimo, vertinant, ar yra pagrindas tiekėją pašalinti iš pirkimo procedūros dėl galimai sudaryto konkurenciją ribojančio susitarimo nėra reikalaujama, kad tokio susitarimo buvimo faktas būtų patvirtintas galutiniu Konkurencijos tarybos ar įsiteisėjusiu teismo sprendimu.
LAT konstatavo, kad sprendimui dėl draudžiamu susitarimu įtariamų tiekėjų pašalinimo iš konkurso pagrįsti pakanka objektyvios, patikrinamos informacijos, kurią galima nuginčyti tiek ikiteisminėje ginčo stadijoje, tiek teismo procese. Šie duomenys turi būti pakankami perkančiajai organizacijai spręsti dėl konkurenciją ribojančio susitarimo egzistavimo.
Nagrinėjamu atveju perkančioji organizacija dėl galimo tiekėjų veiksmų derinimo kreipėsi į Konkurencijos tarybą. Ši nustatė, kad esama tiekėjų veiksmų derinimo požymių, kadangi visi vertinti pasiūlymai pateikti tą pačią, paskutinę, pasiūlymų pateikimo termino dieną, vidutiniškai 30 min. intervalais; visuose pasiūlymuose sutampa skaitinės ir žodinės pasiūlymo sumos išraiškos rašymo šriftas ir būdas; vienetų tikslumu sutampa pasiūlymų kainos, pasiūlymai parengti nepakeitus pasiūlymo formoje nurodytų perkančiosios organizacijos rekvizitų. Konkurencijos taryba pažymėjo, kad nurodyti požymiai gali būti priskiriami prie pasiūlymų derinimo požymių, kurie gali rodyti tiekėjų susitarimo, kuriuo siekiama iškreipti konkurenciją viešajame pirkime, sudarymo tikimybę.
Nors buvo keliama abejonė dėl šio Konkurencijos tarybos rašto įrodomosios reikšmės, LAT nurodė, kad šios specializuotos institucijos pozicija yra teisiškai svarbi vertinant, ar pirkimo dalyviai buvo sudarę konkurenciją ribojantį susitarimą, ar ne. Pasak Teismo, vien tai, jog, neturėdama tam pareigos, perkančioji organizacija kreipėsi į Konkurencijos tarybą dėl pozicijos pateikimo, reiškia, kad gavusi jos vertinimą ji negali jo ignoruoti.
Kaip nurodė LAT, vien įtikinamų duomenų turėjimas (gavimas, surinkimas) nėra pakankama sąlyga, kad ūkio subjektas galėtų būti pašalintas iš viešojo pirkimo procedūrų. Ketinamam pašalinti tiekėjui turi būti bent jau suteikta galimybė pasiaiškinti dėl perkančiosios organizacijos turimų duomenų teisingumo ir jos keliamų abejonių pagrįstumo.
Perkančioji organizacija turi aktyviai aiškintis galimo dalyvių neteisėto elgesio aplinkybes ir papildomai tirti, ar ir kaip ūkio subjektai konkurse galimai iškraipė sąžiningą konkurenciją.
[1] LAT 2018 m. spalio 31 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-397-378/2018.
[2] VPĮ 46 straipsnio 4 dalies 1 punktas.
Komentaro autorius advokatas dr. Feliksas Miliutis. Publikuota naujienų portale vz.lt