ES investicijos UAB „DEVOLD“ energetiniam efektyvumui
Advokatų kontoros „Glimstedt” klientė UAB „DEVOLD” įgyvendina projektą „Atsinaujinančios energijos išteklių diegimas UAB „DEVOLD“ ga…
2017 metus pasitinkame pasaulyje, kuriame vyrauja netikrumas. ES ir Lietuvoje įvyko nemažai teigiamų pokyčių, kurie liudija viešųjų ekonomikų atsigavimą. Jos vėl auga, ES didėja ir investicijos. Tačiau pagrindo nerimauti yra nemažai – atsigavimas tebėra trapus, o augimas, užimtumas ir investicijos stabdomos įvairiausių faktorių.
Europos Komisija savo pagrindiniais prioritetais 2017 metais nurodė sukurti daugiau darbo vietų bei užtikrinti didesnį augimą ir investicijas. Ji paragino valstybes kurti perspektyvią ekonominę ateitį visiems, apsaugoti mūsų visų gyvenimą, suteikti geresnių galimybių jaunimui. Prioritetinės veikimo kryptys turėtų būti pagrįstos vertybių trikampio ekonominės politikos strategija, kurią sudaro investicijos, struktūrinės reformos ir atsakingai tvarkomi viešieji finansai.
Šioje įžvalgoje pateiksiu tam tikrus lyginamuosius Lietuvos ir ES ekonominio ir socialinio gyvenimo pjūvius, kad adekvačiau suprastume, kur yra mūsų visuomenė ir kur artimiausiu metu ji judės, taip pat ką valdžia ir kiekvienas iš mūsų galėtų padaryti, kad gyvenimas Lietuvoje būtų saugesnis ir geresnis. Joje bus daugiau skaičių nei jų analizės, tačiau neretai skaičiai pasako kur kas daugiau, nei jų aiškintojai.
Ekonominiai parametrai: tiesioginės užsienio investicijos, valstybės skola, valdžios sektoriaus deficito lygis.
ES ekonomika vėl nuosaikiai auga ir prognozuojama, kad artimiausiais metais augs toliau. ES BVP dabar didesnis nei prieš krizę, tačiau BVP ir produktyvumo augimo rodikliai tebėra mažesni už potencialą, o investicijų lygis nesiekia buvusio prieš krizę.
|
2013 metai |
2014 metai |
2015 metai |
Europos Sąjunga: investicijų dydis, mln Eur |
6 732 587,6 |
7 337 550,1 |
8 214 443,1 |
Europos Sąjunga: investicijų dydis, tenkantis vienam gyventojui[1], Eur |
13 198 |
14 384
|
16 103
|
Lietuva: investicijų dydis, mln Eur |
2162,9 |
2083,9 |
2162 |
Lietuva: investicijų dydis, tenkantis vienam gyventojui[2], Eur |
745 |
718 |
745 |
[1] Skaičiavimo tikslais imtas 2016 m. sausio 1 d. ES 28 valstybių gyventojų skaičius, lygus 510,1 mln.
[2] Skaičiavimo tikslais imtas 2016 m. sausio 1 d. Lietuvos gyventojų skaičius, lygus 2,9 mln.
Kai kuriose ES valstybėse skolos lygis labai aukštas: septynių euro zonos valstybių (Prancūzijos, Ispanijos, Belgijos, Kipro, Portugalijos, Italijos ir Graikijos) narių skola beveik siekia arba viršija 100 % BVP. Lietuvos skola sudaro beveik 40 % BVP.
ES valdžios sektoriaus deficito lygis euro zonoje nuo 6 % BVP vidurkio per kelerius metus sumažėjo iki gerokai mažesnio negu 2 % šiais metais ir, numatoma, mažės toliau.
Lietuvoje valdžios sektoriaus deficito lygis, Eurostato duomenimis, nuo 2011 m. taip pat mažėja. 2011 m. jis siekė 8,9 % BVP, o 2015 m. – 0,2 % Iš visų deficitą fiksavusių ES valstybių Lietuvoje jis buvo mažiausias. 2016 metų valdžios sektoriaus deficitas turėtų siekti 0,8 % BVP.
Socialiniai parametrai: nedarbo lygis, užimtumo lygis, gyventojų skaičius, visuomenės senėjimas, pajamų nelygybė, nelygybė.
[1] 2016 m. antrą ketvirtį.
[2] Eurostat duomenimis.
Gyventojų skaičiaus augimas ES valstybėse narėse pasiskirstė netolygiai. 17 valstybių gyventojų skaičius didėjo, 11 – mažėjo. Liuksemburge, Austrijoje, Vokietijoje, Maltoje ir Švedijoje užfiksuotas aukščiausias gyventojų augimo tempas: 1000 gyventojų teko 10 naujų gyventojų, tai beveik 3 kartus viršijo ES vidurkį, kuris yra 3,5 naujų gyventojų 1000 gyventojų. Labiausiai gyventojų padaugėjo Liuksemburge – 23,3 nauji gyventojai 1000 gyventojų, labiausiai gyventojų sumažėjo Lietuvoje (-11,3 1000 asmenų), Latvijoje (-8,7) ir Kroatijoje (-8,2).
|
0-14 metų |
15-64 metų |
65 metai ir vyresni |
|||
|
2005 metai |
2015 metai |
2005 metai |
2015 metai |
2005 metai |
2015 metai |
Europos Sąjunga
|
16.3% |
15.6% |
67.2% |
65.6% |
16.6% |
18.9% |
Lietuva |
17.1% |
14.6% |
67.1% |
66.6% |
15.8% |
18.7% |
|
2013 metai |
2014 metai |
2015 metai |
Europos Sąjunga |
5,0 |
5,2 |
5,2 |
Lietuva |
6,1 |
6,1 |
7,5 |
Lietuvoje pajamų nelygybė šiuo metu yra bene didžiausia visoje Europos Sąjungoje.
Dėl didelės pajamų nelygybės mažėja ekonomikos našumas ir tvaraus jos augimo potencialas. Didelė, nuolatinė nelygybė skatina susirūpinti teisingumu. Ji dažniausiai atspindi didelę skurdo ir socialinės atskirties riziką. Nelygybė turi neigiamą įtaką ir ekonomikai, nes dėl jos nepakankamai panaudojamas žmogiškasis kapitalas.
Europos Komisijos 2017 metų prognozė Lietuvai
|
|
BVP augimas (%) |
2,7 |
Infliacija (%) |
1,7 |
Nedarbas (%) |
7,4 |
Valdžios sektoriaus balansas (% BPV) |
-0,8 |
Bendroji valstybės skola (% BVP) |
43,3 |
Einamosios sąskaitos balansas (% BVP) |
-1,2 |
Lietuvos, kaip ir kai kurių kitų ES valstybių, švietimo, darbo rinkos ir socialinės apsaugos institucijų struktūra nepakankamai užtikrina jų paskirtį investuoti į žmogiškąjį kapitalą ir siekti teisingų rezultatų. Jos nepadeda kompensuoti nelygių galimybių ir savo ruožtu prisideda kuriant nuolatinę, vis didėjančią pajamų nelygybę.
Lietuva dar nebaigė struktūrinių reformų, o jai skirtos rekomendacijos pernelyg dažnai įgyvendinamos fragmentiškai. Produktų, paslaugų ir darbo rinkų modernizavimas turėtų išlikti prioritetas.
Linas Sesickas, advokatų kontoros GLIMSTEDT partneris
Straipsnis publikuotas naujienų portale vz.lt