Biotechnologijų sektoriaus startuoliams trūksta ne idėjų, o…
Biotechnologijų sektorius tampa vis svarbesnis tiek Europos Sąjungos ir Lietuvos, tiek pasauliniu mastu. Inovacijos šioje srityje gali lemti reikšming…
Jei visą vasarą atostogavote ir nesekėte naujienų viešųjų pirkimų srityje, čia rasite jų santrauką. O jų išties daug ir svarbių.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė pritarė pirkimus reglamentuojančių teisės aktų pakeitimų paketui[1]. Nors šiems pakeitimams dar turės pritarti Lietuvos Respublikos Seimas, toliau aptariami pagrindiniai paketo siūlymai, kurie, kaip tikisi autorius, bus rimtai aptarti ir kritiškai įvertinti jų suderinamumo su teisine ir elementariąja logika požiūriu:
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) 2022 m. birželio 20 d. nutartimi[2] nusprendė atsisakyti ankstesnės savo praktikos, pagal kurią galimybė patikslinti viešojo pirkimo pasiūlymą priklausė nuo to, kokie jo duomenys yra tikslinami.
LAT konstatavo, kad „<..> ligšiolinėje nacionalinėje teismų praktikoje suformuota pasiūlymo siaurąja prasme koncepcija (skirtingų pasiūlymų tikslinimo modelių taikymo prasme) prarado prasmę ir toliau nebetaikytina“, papildomai nurodydamas, jog nustatant, kad tiekėjų ir perkančiųjų organizacijų teisės ir pareigos pasiūlymų tikslinimo srityje pagal VPĮ savaime nepriklauso tik nuo to, kokius konkrečius duomenis kyla poreikis paaiškinti, patikslinti ar pataisyti.
Taigi nuo šiol vienodos pasiūlymų tikslinimo taisyklės turėtų būti taikomos nepriklausomai nuo to, kokius pasiūlymo duomenis (kvalifikacijos ar susijusius su pirkimo objekto savybėmis) kyla poreikis paaiškinti.
Plačiau apie šį pokytį – išnašoje nurodytoje publikacijoje[3].
LAT savo 2022 m. liepos 8 d. nutartyje populiariai nurodė taip: „<…> apie pirkimo sąlygų turinį tiekėjai turi būti informuoti tiesiogiai, aiškiai ir išsamiai, o ne naudojantis Google <..>“[4].
Taip LAT pasisakė atsakydamas į klausimą, ar galima pirkimo sąlygomis tiekėjui kelti reikalavimą turėti pirkimo vertės daliai lygią apyvartą, jei pirkimo vertė yra neišviešinta viešojo pirkimo sąlygose.
Pasak LAT, ne, reikalavimo tiekėjui turėti pirkimo vertės daliai lygią apyvartą kelti negalima, jei pirkimo vertė yra neišviešinta viešojo pirkimo sąlygose. Taip yra todėl, kad tiekėjams keliami reikalavimai, ypač susiję su jų galimybe dalyvauti viešajame konkurse, neturi kelti neaiškumų, nesuponuoti skirtingo aiškinimo ir taikymo.
Apie tai ir apie kitus kvalifikacijos patikrai keliamus reikalavimus – išnašoje nurodytoje publikacijoje[5].
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) 2022 m. gegužės 26 d. nutartyje[6] pasisakė dėl tiekėjų teisės ginčyti viešojo pirkimo sąlygose nurodytą pirkimui skirtų lėšų sumą.
Vadovaudamasis panašia logika, LAT konstatavo, jog pirkimui suplanuotų lėšų suma riboja tiekėjo galimybę pateikti pasiūlymą, todėl nuginčijus šią sąlygą pasikeistų „<…> ieškovės kaip viešojo pirkimo dalyvės subjektinių teisių apimtis <…>“.
Atsižvelgdamas į tai LAT konstatavo, kad perkančiosios organizacijos diskrecija spręsti dėl konkrečių pirkimo reikalavimų, be kita ko, nustatyti pirkimui skirtų lėšų sumą, nėra visiškai neribota. Jei ieškovas įrodo, kad perkančiosios organizacijos sprendimas pirkimo sąlygose nustatant tam tikrą pirkimui skirtų lėšų sumą yra nepagrįstas ir pažeidžia ieškovo interesus, tokia pirkimo sąlyga iš principo galėtų būti pripažinta neteisėta.
Plačiau – šioje publikacijoje: https://www.vz.lt/finansai-apskaita/2022/06/20/ar-galima-gincyti-viesojo-pirkimo-salygose-nustatyta-pirkimui-skirtu-lesu-suma.
LAT šią vasarą pasisakė ir dėl poreikio griežtai vertinti pirkimo sąlygas vertinant viešojo pirkimo sutarties pagrindu šalių prisiimtus įsipareigojimus[7].
LAT taip pat konstatavo[8], jog:
Nuo 2022 m. liepos 12 d. įsigaliojo naujas VPĮ 101 straipsnis „Bendradarbiavimo sutartys“.
Pagal naująjį reguliavimą, perkančiosios organizacijos galės bendradarbiauti tarpusavyje teikdamos viešąsias paslaugas nepaisydamos viešųjų pirkimų teisinio reguliavimo.
Šia išimtimi perkančiosios organizacijos galės pasinaudoti tik tada, jei bendradarbiavimas bus skirtas išskirtinai viešajam interesui tenkinti, ir tik tada, jei rinkos sąlygomis bendradarbiaujančios organizacijos vykdo mažiau kaip 20 procentų tos veiklos, kurią apima bendradarbiavimas.
Nuo 2022 m. liepos 1 d. atsirado galimybė pasitikrinti viešųjų pirkimų žinias. Žinių patikrinimą atlieka Viešųjų pirkimų tarnyba. Pirkimų specialisto pažymėjimą gali gauti bet kuris sėkmingai testą atlikęs ir 19 EUR mokestį sumokėjęs asmuo.
Primintina, kad nuo 2023 m. sausio 1 d. viešojo pirkimo komisijoje turės būti bent vienas asmuo, turintis pirkimų specialisto pažymėjimą.
Šią vasarą Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) paskelbė atmintinę apie žaliuosius pirkimus[9] ir koncesijų įstatymo komentarą[10].
Apibendrinant galima teigti, kad naujienų daug, o jų įtaką bei svarbą viešųjų pirkimų praktikai bus galima tiksliau įvertinti praėjus bent pusmečiui. Visgi, svarbiausiems vasaros pakeitimams, kaip minėta, dar turės pritarti Lietuvos Respublikos Seimas. Diskusijos turėtų būti įdomios ir karštos.
Parengė „Glimstedt” viešųjų pirkimų teisės ekspertas, advokatas dr. Feliksas Miliutis
[1] https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/b1c5b6c0f86611ecbfe9c72e552dd5bd?jfwid=-3u88ym545.
[2] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2022 m. birželio 20 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-7-210-469/2022.
[3] https://www.vz.lt/verslo-aplinka/2022/08/23/ar-teks-dazniau-atleisti-klaidas-viesuosiuose-pirkimuose.
[4] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2022 m. liepos 8 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-189-701/2022, 35 paragrafas.
[5] https://www.vz.lt/finansai-apskaita/2022/08/09/kliutys-dalyvauti-viesajame-pirkime-kada-kvalifikacijos-reikalavimai-yra-neteiseti.
[6] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2022 m. gegužės 26 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-54-969/2022.
[7] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2022 m. liepos 1 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-146-916/2022.
[8] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2022 m. birželio 16 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-162-378/2022.
[9] https://vpt.lrv.lt/lt/naujienos/pristatome-atmintine-tiekejams-apie-zaliuosius-pirkimus.
[10] https://vpt.lrv.lt/lt/naujienos/parengtas-lietuvos-respublikos-koncesiju-istatymo-komentaras.