ESTT sprendimas dėl Mobilumo paketo: pasekmės transporto įmo…
2024 m. spalio 4 d. Europos Sąjungos Teisingumo Teismas (ESTT) priėmė itin svarbų sprendimą dėl ES mobilumo paketo. Šis sprendimas buvo priimtas po to…
Šiandien į google paiešką suvedus žodį „pranešėjas“ pirmiausia iškrenta nuorodos į vieną naujai išleistą knygą. Ji kelia visuomenės susidomėjimą, kaitina politines aistras, bet taip pat verčia mus dar kartą prisiminti, kas gi yra tas pranešėjas.
Pranešėjų atsiradimo istorija mena jau daugiau nei du šimtus metų, kai bene pirmieji pranešėjai XVIII a. pabaigoje JAV pranešė apie netinkamą kariuomenės elgesį su karo belaisviais. Lietuvoje Pranešėjų apsaugos įstatymas (toliau – PAĮ) priimtas 2017 m., nors pirmasis tokio įstatymo projektas buvo pateiktas dar 2010 m., į viešumą iškilus pirmosioms garsioms pranešimų apie įstatymų pažeidimus darbovietėse – atlyginimus „vokeliuose“ – istorijoms. Iki to laiko tam tikri apsaugos mechanizmai pranešus apie neteisėtus darbdavio veiksmus buvo nustatyti Valstybės tarnybos įstatyme, Darbo kodekse, Baudžiamojo proceso kodekse ir kituose įstatymuose. Pirmiausia pranešimai ir buvo siejami su nusikalstamomis, korupcinio pobūdžio veikomis, tačiau vėliau pranešimo turinio supratimas keitėsi, apimdamas įvairius galimus pažeidimus, netinkamą profesinį elgesį darbovietėje ir pan.
2019 m. įsigaliojęs PAĮ nesukėlė itin didelio proveržio. Be to, tik iš dalies atitiko 2019 m. pabaigoje priimtos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2019/1937 dėl asmenų, pranešančių apie Sąjungos teisės pažeidimus, apsaugos (toliau – Direktyva (ES) 2019/1937) nuostatas. Todėl 2022 m. įsigaliojo naujos redakcijos PAĮ, kuris išplėtė pranešėjų apsaugą.
Pagal šiuo metu galiojantį PAĮ, pranešėju laikomas fizinis asmuo, pateikiantis informaciją apie pažeidimą įstaigoje, apie kurį sužinojo iš savo turimų ar turėtų tarnybos, darbo ar sutartinių (konsultavimo, rangos, subrangos, stažuotės, praktikos, savanoriškos veiklos ir pan.) santykių su šia įstaiga arba įdarbinimo ar kitų ikisutartinių santykių metu, taip pat informaciją apie pažeidimą pateikiantis savarankiškai dirbančio asmens statusą turintis asmuo, akcininkas ar asmuo, priklausantis įmonės administraciniam, valdymo ar priežiūros organui (įskaitant vykdomųjų galių neturinčius narius, taip pat savanorius ir apmokamus ar neapmokamus stažuotojus), arba bet kuris fizinis asmuo, dirbantis prižiūrint ir vadovaujant rangovams, subrangovams ir (ar) tiekėjams, kurį kompetentinga institucija pripažįsta pranešėju. Kompetentinga institucija yra Lietuvos Respublikos prokuratūra. Pažymėtina, kad apie įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje daromus pažeidimus dažniausiai ir greičiausiai sužino ne pašaliniai, o įstaigoje dirbantys asmenys. Būtent faktinis profesinis, darbinis santykis ir yra vienas iš pranešėją apibūdinančių požymių, t. y. tam tikras lojalumo, priklausomybės ir diskretiškumo tarpusavio ryšys. Tačiau dėl tam tikrų aplinkybių, pavyzdžiui, pavaldumo santykių, pranešimus pateikę asmenys rizikuoja sulaukti neigiamo poveikio. Atleidimas ar laikinas nušalinimas nuo pareigų, psichologinis spaudimas, grasinimai ir kiti panašūs veiksniai lemia asmenų pasyvumą ir abejingumą, taigi vengiama padėti atskleisti bei greitai ir operatyviai išaiškinti įstaigoje daromus pažeidimus.
Bijodami neigiamo poveikio, asmenys, pranešantys apie galimus įstatymų pažeidimus viešai, gali imtis tam tikrų veiksmų – tapti „pranešėjais-pasakotojais“. Pažymėtina, kad tokiu atveju, pagal Visuomenės informavimo įstatymo 8 straipsnį, viešosios informacijos rengėjas, skleidėjas, jų dalyvis, žurnalistas turi teisę išsaugoti informacijos šaltinio paslaptį, neatskleisti informacijos šaltinio, išskyrus šiame straipsnyje nurodytus atvejus. Taigi anonimiškai paskleista informacija visų pirma sukelia reputacinę žalą toms įstaigoms, įmonėms, asmenims, apie kurių netinkamą veikimą yra pranešama. Antra, likdamas anonimu, tokią informaciją nutekinęs asmuo gali sukelti pavojų ne tik sau, bet ir kitiems, kurie gali būti įtarinėjami nutekinę informaciją ir prieš kuriuos gali būti imamasi tam tikrų poveikio priemonių.
2023 m. vasario 14 d. Europos Žmogaus Teisių Teismo (toliau – EŽTT) Didžioji kolegija priėmė sprendimą pranešėjų byloje Halet prieš Liuksemburgą. Tai buvo gana plačiai Europoje prieš dešimtmetį nuskambėjusi LuxLeaks istorija, kai vienoje kompanijoje dirbę asmenys nutekino konfidencialią informaciją apie klientų, tarptautinių korporacijų, susitarimus dėl mokestinių lengvatų. Informaciją pagarsinęs asmuo buvo ne tik atleistas, bet taip pat ir patrauktas baudžiamojon atsakomybėn už duomenų vagystę ir profesinės paslapties atskleidimą. Nesutikdamas su jam taikytomis poveikio priemonėmis, Haletʼas gynėsi teigdamas, kad priemonės yra neproporcingos ir pažeidžia jo saviraiškos laisvę, nustatytą Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos (toliau – EŽTK) 10 straipsnyje.
EŽTT pirmajame sprendime sutiko su nacionalinių teismų išvadomis, kad nustatytų bylos aplinkybių tyrimas neleidžia pareiškėjui taikyti pranešėjų apsaugos, mat pareiškėjo atskleisti duomenys nebuvo nauja, nežinoma informacija, o tik papildė ir patikslino jau anksčiau pareiškėjo kolegos atskleistą informaciją apie mokestinius susitarimus. Be to, pareiškėjas šią informaciją atskleidė pavogdamas duomenis ir nesilaikydamas profesinės paslapties reikalavimų, taip sukeldamas įmonei, kurioje dirbo, didelę reputacinę žalą. Pareiškėjui nesutinkant su tokiomis EŽTT išvadomis, bylos ėmėsi Didžioji kolegija, kuri nusprendė priešingai ir nustatė, kad pareiškėjui turėjo būti taikyta pranešėjų apsauga.
Pranešėjų apsauga reiškia pranešėjo konfidencialumo užtikrinimą, draudimą daryti jam neigiamą poveikį, atlyginimą už vertingą informaciją ir kt., o svarbiausia – atleidimą nuo atsakomybės. Taigi kiekvienu atveju, kai yra sprendžiamas pranešėjo apsaugos klausimas, turi būti nustatyta teisinga interesų pusiausvyra, t. y. ar atskleista informacija padeda užkirsi kelią blogosioms praktikoms, nusikaltimams ir labiau atitinka viešąjį interesą nei pranešėjo nubaudimas už neteisėtas veikas atskleidžiant informaciją.
Tokio pobūdžio bylose paprastai atliekamas Gujos kriterijų vertinimas. 2008 m. byloje Guja prieš Moldovą teismas nustatė tokius reikalavimus, kuriuos turi atitikti informacijos atskleidimas, kad būtų galima taikyti EŽTK 10 straipsnio apsaugą:
Lietuvos teismų praktikoje bylų, kuriose būtų sprendžiamas pranešėjo apsaugos klausimas, nėra daug. Dažniausiai jos yra susijusios su darbo sutarties nutraukimo ginčijimu ar pranešėjo statuso nesuteikimu. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lietuvoje teismai, spręsdami klausimą dėl pranešėjo atleidimo teisėtumo, dažnai vertina, ar pranešėjas buvo atleistas dėl to, kad yra pranešėjas. Sprendžiant klausimus dėl profesinių paslapčių atskleidimo, Lietuvos teismų praktikoje dažniausiai susiduriama su tokiomis situacijomis, kai ginčijamas komercinės paslapties atskleidimas konkurentams arba kai keliamas klausimas dėl tinkamos teisės į gynybą užtikrinimo, sprendžiant advokato profesinės paslapties atskleidimo aplinkybes. Bylas, panašias į aptartąją, Lietuvos teismai greičiausiai spręs ateityje, mat pranešėjų institutas laikomas vienu iš demokratijos pagrindų, aktyvios pilietinės visuomenės požymių, kai, nepaisydamas galimos gauti naudos (išlaikytos darbo vietos, ramybės ir pan.), asmuo pasirenka pranešti apie galimus pažeidimus. Kaip buvo pažymėta pirmiau, pranešimai visų pirma yra naudingi pačiai įstaigai, įmonei, todėl visi, turintys de facto profesinius santykius su atitinkamu vienetu, turėtų būti supažindinami su vidiniu pranešimo apie pažeidimus kanalu ir vykdomo tyrimo eiga. Kaip rodo aptarta EŽTT praktika, pranešėjų apsaugos mechanizmas tampa vis stipresnis, plačiau vertinant viešąjį interesą ir visuomenės galimybes būti informuotai apie galimus pažeidimus ar netinkamas elgesio praktikas. Viešas informacijos atskleidimas gali sukelti rimtų padarinių įstaigoms, įmonėms, todėl siekiant jų išvengti geriau pradėti laiku mokytis iš savo klaidų, jas pastebint, pripažįstant ir keičiant.
Parengė advokatų kontoros „Glimstedt“ vyresnioji teisininkė Simona Vilkelytė